środa, 5 listopada 2014

Pięknotka Bodiniera

Dzisiaj będzie przyrodniczo :)

Od kilku lat w naszym ogrodzie gości krzew o wdzięcznej nazwie Pięknotka Bodiniera ( Callicarpa Bodinieri).
Nazwa rodzajowa CALICARPA, to w języku greckim PIĘKNE OWOCE , natomiast nazwa gatunku pochodzi od nazwiska Emila Marie Bodinier, francuskiego misjonarza w Chinach, który po raz pierwszy tę roślinę opisał i przywiózł do Europy.
Większość opisów tej rośliny zawartych w różnych źródłach mówi o tym iż ta roślina lubi w Polsce przemarzać i stąd też jej mała popularność w naszych ogrodach.
Według mojej obserwacji tylko jako młoda roślina lekko przemarzła ( a bywały na południu faktycznie siarczyste mrozy),  ale wiosną "odbiła" nowymi pędami od korzenia. Podobno powinno się tę roślinę na zimę okrywać ,ale ja tego nigdy nie robię ,a i tak rośnie z każdym rokiem ładniej. 
Niestety póki co mam tylko jeden krzew, a dla lepszego owocowania powinny być dwa. Mimo tego małego braku jakim jest drugi krzew, mój i tak owocuje obficie za co jestem mu wdzięczna gdyż bardzo lubię patrzeć na jego owoce.
Jeszcze jedna mała uwaga iż warto tę roślinę formować poprzez przycinanie, ja niestety zrobiłam to na początku zbyt mało radykalnie ,ale mam zamiar to poprawić w następnym sezonie :)
Myślę ,że tyle "suchego" wywodu o pięknotce wystarczy , a zdjęcia niej samej niech "mówią " czy warto ją mieć w swoim ogrodzie.

Tak wygląda teraz -czyli liście opadły i tylko piękne owoce świecą się w słońcu.


                   A tak prezentują się poszczególne etapy w trakcie roku.
                 
                    Małe niepozorne kwiatuszki.


       

                   Liście przebarwiające się również na fioletowo.

                   
                  Aż w końcu same fioletowe grona,które mają bardzo połyskliwe kuleczki.




Owoc pięknotki bardzo długo utrzymuje się na krzewie tak więc nawet zimą może być ozdobą ogrodu.




1 komentarz :